haloldal.hu | Halfogyasztási szokások

A halfogyasztók 85%-a már 10 éves kora előtt megszerette a halat

A magyarok nagy része még mindig a szüleitől átvett vagy tanult étkezési szokásokat követi, azonban 89%-uk már a közösségi médiából és az internetről tájékozódik az egészséges táplálkozásról – derül ki a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) felméréséből.

A Hamé Kft. felkérésére készített kutatás a hazai halfogyasztást térképezte fel. Rávilágított arra, hogy tisztában vagyunk ennek előnyeivel és a szervezetre gyakorolt pozitív hatásaival, hiszen 10-ből 9 ember jelenlegi étrendje is tartalmaz halat, ugyanakkor csupán 22%-uk fogyaszt hetente többször ilyen típusú ételt. A válaszadók 40%-a ha teheti, friss halat választ, közel egyharmaduk pedig a hőkezelt halkészítményeket, a halkonzerveket és halpástétomokat részesíti előnyben.

A hazai lakosság halfogyasztási szokásai
A megkérdezett magyar lakosság több mint fele 5 éves kor előtt evett halat először

NEM ÁRT FELHÍVNI A FIGYELMET AZ EGÉSZSÉGTUDATOS ÉLETMÓD, ÉS A HALFOGYASZTÁS ELŐNYEIRE

A felmérésből az is kiderült, hogy a válaszadók az egészséges életmódról nem csupán az internetről és közösségi médiából tájékozódnak, hanem a szakemberek, a dietetikusok tanácsait is elfogadják. A halfogyasztási szokások kialakulásában azonban a családnak vitathatatlanul fontos szerepe van. A válaszadók 85%-a ugyanis már kisgyermekként, 10 éves kora előtt fogyasztott halat. Az pedig, hogy a későbbiekben mennyi halat tartalmaz majd étrendjük, nagyban függ attól, hogy a szülők milyen sűrűn és milyen típusú halat, halkészítményt iktattak be mindennapjaikba.

NEM ÁRT FELHÍVNI A FIGYELMET AZ EGÉSZSÉGTUDATOS ÉLETMÓD, ÉS A HALFOGYASZTÁS ELŐNYEIRE

Örömmel tettünk eleget a Hamé felkérésének, hogy felmérjük a hazai halfogyasztási szokásokat. Azt már korábbi adatokból is tudtuk, hogy sokkal kevesebb halat eszünk, mint kéne – mondta Szűcs Zsuzsanna, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke. – Az általunk kidolgozott hazai táplálkozási ajánlás, az OKOSTÁNYÉR szerint hetente legalább egyszer halnak kéne a tányérunkra kerülnie, ehhez képest most számszerűen is bebizonyosodott, hogy csak a lakosság 22%-nál, kevesebb mint egynegyedénél valósul ez meg! Pedig a halnak rendkívül előnyös táplálkozás-élettani hatásai vannak, sokat kell még tennünk tehát azért, hogy a karácsonyi rántott halon, halászlén és esetleg a strandon elfogyasztott hekken kívül többféle és egészségesebben elkészített halétel is rendszeresen szerepeljen az étrendünkben.”

HALKÉSZÍTMÉNYEK ELŐNYE

A kutatásban nem csupán a halfogyasztási szokásokra tértek ki, de a halkészítmények felhasználására is. Ebből kiderült, hogy a válaszadók közel háromnegyede tisztában van azzal, hogy a halban található szükséges vitaminokat és ásványi anyagokat akár halpástétommal is be tudják vinni a szervezetbe. 

A magyarok többsége tisztában van a halpástétomok vitamin- és ásványianyag-tartalmával
A magyarok az alábbi tulajdonságok alapján vásárolnak halkészítményeket

AZ ÖSSZETEVŐK ISMERETE IS FONTOS A DÖNTÉSHOZÁSBAN

A halkészítmények vásárlásával kapcsolatban körvonalazódott, hogy az egyik legfontosabb érv az íz mellett egy halpástétom kiválasztása esetén a minőség, ez a válaszadók több mint felének elsődleges szempont volt. Csak ezután jött az ár, közel 22%-kal és a termékek eredete, származása, amely a kitöltők közel 13%-ának a legmeghatározóbb tényező a vásárlás során. A megkérdezettek számára az átláthatóság is nagyon fontos, az összetevők ismerete ugyanis nagyban befolyásolja fogyasztói döntésüket.

„Nagyon fontosnak tartjuk, hogy felhívjuk a figyelmet az egészséges életmódra és arra, hogy a halfogyasztás mennyire pozitív hatással van a szervezetre. Ugyanakkor nem csupán a halakkal, de a halkészítményekkel is be tudjuk vinni a kívánt vitamin és ásványi anyag mennyiséget. Ez pedig rohanó világunkban különösen hangsúlyos téma, hiszen már gyermekkorban be kell építeni a halfogyasztást a mindennapokba, ennek pedig az egyik legegyszerűbb és leggyorsabb módja a halpástétomokkal lehetséges” – mondta Rajnai Ágnes, a Hamé Hungária Kft. marketing vezetője. „A Haménál nem csupán a tudatos táplálkozás fontosságára szeretnénk felhívni a figyelmet, de célunk az is, hogy minél fenntarthatóbbak legyünk, így pedig védjük a környezetünket, erre ösztönözve vásárlóinkat is. Ez mutatkozik meg fenntartható csomagolásainkban és a minőségi alapanyagok tudatos használatában is” - tette hozzá.